Az edzésterv

Az edzésterv a teljesítőképesség növelését vagy szintentartását szolgáló, hosszabb-rövidebb időt átfogó, megvalósíthatónak tartott edzésfolyamat elméleti előrevetítése.

Az erőedzés tervezésének fázisai

Állapotelemzés: magában foglalja az aktuális teljesítőképességet (1RM), az egészségi állapotot, a külső materiális és szociális tényezőket (pl. a rendelkezésre álló hely és sporteszközök, életkörülmények, életvitel, munka, de akár a tápanyagbevitel lehetőségei is), ill. a rendelkezésre álló időt (az edzésekre fordítható idő, és a verseny vagy felmérés határideje is).

Célkitűzés: az edzésekkel milyen eredményt szeretnénk elérni, a maximális erő, az erő (teljesítmény), a gyorserő, vagy az erő-állóképesség fejlesztése a cél, ill. szempont-e az izom méretének növelése, és ha igen, az mely módon történjen.

Tervezés: amennyiben a sportoló fizikálisan, mentálisan és egészségileg is alkalmas a kitűzött céloknak megfelelő edzésmunka elvégzésére, ill. azokhoz a külső körülmények is adottak, megkezdhetjük a terv összeállítását.

  • Amennyiben a feltételek adott időben nem (vagy nem teljes mértékben) adottak, akkor szerényebb célok kitűzésével érdemes a várható kudarcot elkerülni.

Elmélet vs. gyakorlat

A különböző módszerek mindegyike a megfelelő kontextusba helyezve működik, nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a terhelések és regenerációs idők nem egzaktak, nem alkalmazhatóak mindenkire és minden körülmények között egyformán. Számos tényező befolyásolhatja, így pl. a szervezetet ért (fizikai és/vagy mentális) distressz és annak mértéke, a pihenés mértéke és minősége, a táplálkozás mértéke és minősége stb.. De talán a legfontosabb az egyén veleszületett genetikai adottsága (ideértve az ízületek, inak terhelhetőségét is) a különböző stresszorok és terhelések elviselésére. Mert pl. hiába teljes az idegrendszer és az izom szerkezeti regenerációja, ha az ízületek még nem képesek elviselni a következő nagy terhelést, vagy mentálisan még nem alkalmas a sportoló a következő nehéz edzés teljesítésére (ez is adottság kérdése).

A ténylegesen (akár gyakorlatokra lebontva) alkalmazható terhelések és edzésgyakoriság az egyéni adottságok és lehetőségek függvényében (állandóan vagy időszakosan) jelentősen is eltérhetnek.

  • Egy sportolót a (külső és belső) gátló tényezők minél kevésbé korlátoznak, vagy számára a segítő körülmények minél inkább adottak, annál magasabb teljesítményszint elérése várható tőle.

Kapcsolat: natstrength@gmail.com